Verslag van 10 oktober - maandag 4 december 2023 |
Verslag bijeenkomst Westelijke ontsluitingsweg, alternatief 1b
Op 10 oktober organiseerde de gemeente Tiel twee bijeenkomsten voor betrokkenen en
belanghebbenden voor alternatief 1b van de Westelijke ontsluitingsweg. De bijeenkomsten
vonden plaats in de raadzaal van de gemeente Tiel.
Aanwezig vanuit de organisatie: wethouder Remco Dijkstra, projectleider Karin van
Dorenmalen, ondersteuning Paul Stienstra (verkeer) en Sjoerd van Andel (communicatie) en
onderzoeksbureau Movares.
Als toehoorders is een aantal mensen van de Adviestafel aangeschoven.
Deel 1 Bedrijven en grondeigenaren
De eerste bijeenkomst was met bedrijven en grondeigenaren langs dit alternatief. Het
betreft eigenaren langs de Provincialeweg, Hamse Biezen, Schaarsdijkweg, Bergakker,
Lingeweg, Zoelensestraat, Rivierenlandlaan, Beethovenstraat en Bachstraat.
De volgende opmerkingen zijn gemaakt:
• Zorg dat de informatie op de website actueel en volledig is (MER-rapportages etc).
Dit wordt meegenomen als aandachtspunt.
• Niet iedereen is uitgenodigd, er missen adressen. Dit zal zo veel mogelijk
gecorrigeerd worden bij een tweede sessie.
• Over het algemeen een negatieve stemming. Men vindt het alternatief niet
acceptabel, omdat het nu al een racebaan is en er grote opstoppingen zijn elke dag.
Aangegeven wordt dat alle alternatieven juist een oplossing beogen voor de
doorstroming en sluipverkeer.
• Er zijn grote zorgen over de impact op de natuur. Dit wordt meegenomen als
aandachtspunt.
• Er is vrees dat het sluipverkeer juist toeneemt, zeker vanaf de A15 naar Passewaaij.
Dit is in de modellen ook bekeken en meegenomen.
• De afslag bij de McDonalds is nu al onveilig, vooral voor fietsverkeer. Met meer
verkeer wordt dat alleen maar erger. Dit wordt meegenomen als aandachtspunt.
• Bij calamiteiten is een extra uitvalsweg veel beter, nu ben je erg kwetsbaar. Dit
wordt uiteindelijk een politieke afweging tussen een nieuwe weg of een verbeterde
bestaande weg.
• Als voor 1b gekozen wordt, moet al het verkeer uit Passewaaij, ook de nieuwe
wijken, helemaal via de rondweg naar deze ontsluiting rijden. Dat lijkt enorm om en
geen bijdragen te leveren aan het verminderen van sluipverkeer via Wadenoijen. Dit
wordt meegenomen als aandachtspunt.
• Let op bij het vervolg dat de juiste procedure wordt gevolgd. Aandachtspunt.
• Waarom kon er niks bij de Hamse Biezen en nu opeens wel? De Hamse Biezen is een
lokale aangelegenheid onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Gelderland.
De westelijke ontsluiting is in het belang van heel Tiel en een aangelegenheid van de
gemeente Tiel.
Deel 2 bewoners en omwonenden
Bij de tweede bijeenkomst waren zo’n 60 omwonenden. Uitgenodigd zijn bewoners van de
Rembrandtstraat en bewoners die langs de rondweg Passwaaij wonen (van Duifkruid tot en
met Dr. J.M. den Uyllaan). Verder zijn de bewoners van de Lingeweg/-dijk en
Thedinghsweert uitgenodigd. Niet alleen oudere bewoners zijn aanwezig, maar ook veel
jonge bewoners. Een aantal van de genodigden uit de eerste sessie is blijven zitten.
Ook hier was de algemene stemming tegen alternatief 1b. De opmerkingen lijken veel op die
uit bijeenkomst 1, met een aantal andere opmerkingen/suggesties/bezwaren:
• Rond tankstation Total is de verkeerssituatie al onveilig, en veel files. Dat wordt
alleen maar erger richting de Berenkuil. Dit wordt getracht op te lossen in alternatief
1b, met doorstroomverbetering van de Berenkuil en de 2x2 banen.
• Het lijkt erop alsof al gekozen is voor dit alternatief? Geantwoord wordt dat alle
alternatieven al bijeenkomsten hebben gehad en getoetst zijn op de vooraf gestelde
criteria (doelbereik, effecten, kosten en draagvlak). Alleen alternatief 1b nog niet,
omdat deze nieuw is. De aanwezigen zijn direct betrokkenen, die de meeste impact
zullen ervaren ALS voor deze variant wordt gekozen.
• Is er geen stelregel dat bij zoveel inwoners een stad minimaal drie ontsluitingen moet
hebben? Dit is niet bekend.
• Wordt het fietsen bij de Berenkuil verbeterd? Dit is een uitwerking die aan de orde
komt ALS voor alternatief 1b wordt gekozen.
• Meerdere opmerkingen over de route langs het station Passewaaij: De snelheid moet
bij de Dr. J.M. den Uyllaan omlaag, het is nu een racebaan en dat zal alleen maar
toenemen doordat het verkeer daar gaat toenemen. Het verkeer op deze laan groeit
in alle alternatieven door toename van woningbouw en autobezit. Aandacht voor de
westelijke ontsluiting is dus zeer noodzakelijk.
• De aansluiting van Thedinghsweert is al een issue, maar wordt dat nog meer bij 2x2
banen. Ook dit is een zaak die meegenomen moet worden in de uitwerking ALS voor
alternatief 1b wordt gekozen.
• Hoe zit het met de rondweg Passewaaij? De doortrekking van de rondweg staat in
het collegeprogramma.
• Wat is de planning? Eerst wordt alle informatie over de alternatieven compleet
gemaakt. Dan krijgt de raad dit nog een keer voorgelegd. Daarna volgt een voorlopig
besluit van het college en een zienswijze procedure. Pas daarna volgt een definitief
besluit. De uitvoering is op zijn vroegst rond 2030.
• Pas op de beleefwaarde van de Linge. Wordt meegenomen als aandachtspunt.
• De brug over de Linge is nog niet zo oud. Kijk of deze te behouden is, ook als er meer
rijstroken moeten komen. Wordt meegenomen als aandachtspunt.
• Vragen over de omvang van Tiel: moet Tiel wel groeien? Tegelijkertijd wordt gezegd
dat Tiel al veel te groot is voor slechts twee uitvalswegen. De groei van Tiel is een
keuze van het bestuur. Enerzijds in verband met de roep om woningen, anderzijds in
verband met het in stand houden van de voorzieningen van Tiel.
• Met al deze oplossingen is er nog geen garantie op de toevoer naar de A15. Door de
files los je niks op. De A15 is een Rijksaangelegenheid. Echter alle alternatieven zijn
op dezelfde wijze beoordeeld op de huidige capaciteit van de A15.
Bron: Gemeente Tiel
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: