Verslag van 10 oktober - maandag 4 december 2023

Verslag bijeenkomst Westelijke ontsluitingsweg, alternatief 1b 

Op 10 oktober organiseerde de gemeente Tiel twee bijeenkomsten voor betrokkenen en 
belanghebbenden voor alternatief 1b van de Westelijke ontsluitingsweg. De bijeenkomsten 
vonden plaats in de raadzaal van de gemeente Tiel. 
Aanwezig vanuit de organisatie: wethouder Remco Dijkstra, projectleider Karin van 
Dorenmalen, ondersteuning Paul Stienstra (verkeer) en Sjoerd van Andel (communicatie) en 
onderzoeksbureau Movares. 
Als toehoorders is een aantal mensen van de Adviestafel aangeschoven. 
Deel 1 Bedrijven en grondeigenaren 
De eerste bijeenkomst was met bedrijven en grondeigenaren langs dit alternatief. Het 
betreft eigenaren langs de Provincialeweg, Hamse Biezen, Schaarsdijkweg, Bergakker, 
Lingeweg, Zoelensestraat, Rivierenlandlaan, Beethovenstraat en Bachstraat. 
De volgende opmerkingen zijn gemaakt: 
• Zorg dat de informatie op de website actueel en volledig is (MER-rapportages etc). 
Dit wordt meegenomen als aandachtspunt. 
• Niet iedereen is uitgenodigd, er missen adressen. Dit zal zo veel mogelijk 
gecorrigeerd worden bij een tweede sessie. 
• Over het algemeen een negatieve stemming. Men vindt het alternatief niet 
acceptabel, omdat het nu al een racebaan is en er grote opstoppingen zijn elke dag. 
Aangegeven wordt dat alle alternatieven juist een oplossing beogen voor de 
doorstroming en sluipverkeer. 
• Er zijn grote zorgen over de impact op de natuur. Dit wordt meegenomen als 
aandachtspunt. 
• Er is vrees dat het sluipverkeer juist toeneemt, zeker vanaf de A15 naar Passewaaij. 
Dit is in de modellen ook bekeken en meegenomen. 
• De afslag bij de McDonalds is nu al onveilig, vooral voor fietsverkeer. Met meer 
verkeer wordt dat alleen maar erger. Dit wordt meegenomen als aandachtspunt. 
• Bij calamiteiten is een extra uitvalsweg veel beter, nu ben je erg kwetsbaar. Dit 
wordt uiteindelijk een politieke afweging tussen een nieuwe weg of een verbeterde 
bestaande weg. 
• Als voor 1b gekozen wordt, moet al het verkeer uit Passewaaij, ook de nieuwe 
wijken, helemaal via de rondweg naar deze ontsluiting rijden. Dat lijkt enorm om en 
geen bijdragen te leveren aan het verminderen van sluipverkeer via Wadenoijen. Dit 
wordt meegenomen als aandachtspunt. 
• Let op bij het vervolg dat de juiste procedure wordt gevolgd. Aandachtspunt. 
• Waarom kon er niks bij de Hamse Biezen en nu opeens wel? De Hamse Biezen is een 
lokale aangelegenheid onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Gelderland. 
De westelijke ontsluiting is in het belang van heel Tiel en een aangelegenheid van de 
gemeente Tiel. 
 

Deel 2 bewoners en omwonenden 
Bij de tweede bijeenkomst waren zo’n 60 omwonenden. Uitgenodigd zijn bewoners van de 
Rembrandtstraat en bewoners die langs de rondweg Passwaaij wonen (van Duifkruid tot en 
met Dr. J.M. den Uyllaan). Verder zijn de bewoners van de Lingeweg/-dijk en 
Thedinghsweert uitgenodigd. Niet alleen oudere bewoners zijn aanwezig, maar ook veel 
jonge bewoners. Een aantal van de genodigden uit de eerste sessie is blijven zitten. 
Ook hier was de algemene stemming tegen alternatief 1b. De opmerkingen lijken veel op die 
uit bijeenkomst 1, met een aantal andere opmerkingen/suggesties/bezwaren: 
• Rond tankstation Total is de verkeerssituatie al onveilig, en veel files. Dat wordt 
alleen maar erger richting de Berenkuil. Dit wordt getracht op te lossen in alternatief 
1b, met doorstroomverbetering van de Berenkuil en de 2x2 banen. 
• Het lijkt erop alsof al gekozen is voor dit alternatief? Geantwoord wordt dat alle 
alternatieven al bijeenkomsten hebben gehad en getoetst zijn op de vooraf gestelde 
criteria (doelbereik, effecten, kosten en draagvlak). Alleen alternatief 1b nog niet, 
omdat deze nieuw is. De aanwezigen zijn direct betrokkenen, die de meeste impact 
zullen ervaren ALS voor deze variant wordt gekozen.
• Is er geen stelregel dat bij zoveel inwoners een stad minimaal drie ontsluitingen moet 
hebben? Dit is niet bekend. 
• Wordt het fietsen bij de Berenkuil verbeterd? Dit is een uitwerking die aan de orde 
komt ALS voor alternatief 1b wordt gekozen. 
• Meerdere opmerkingen over de route langs het station Passewaaij: De snelheid moet 
bij de Dr. J.M. den Uyllaan omlaag, het is nu een racebaan en dat zal alleen maar 
toenemen doordat het verkeer daar gaat toenemen. Het verkeer op deze laan groeit 
in alle alternatieven door toename van woningbouw en autobezit. Aandacht voor de 
westelijke ontsluiting is dus zeer noodzakelijk. 
• De aansluiting van Thedinghsweert is al een issue, maar wordt dat nog meer bij 2x2 
banen. Ook dit is een zaak die meegenomen moet worden in de uitwerking ALS voor 
alternatief 1b wordt gekozen. 
• Hoe zit het met de rondweg Passewaaij? De doortrekking van de rondweg staat in 
het collegeprogramma. 
• Wat is de planning? Eerst wordt alle informatie over de alternatieven compleet 
gemaakt. Dan krijgt de raad dit nog een keer voorgelegd. Daarna volgt een voorlopig 
besluit van het college en een zienswijze procedure. Pas daarna volgt een definitief 
besluit. De uitvoering is op zijn vroegst rond 2030. 
• Pas op de beleefwaarde van de Linge. Wordt meegenomen als aandachtspunt. 
• De brug over de Linge is nog niet zo oud. Kijk of deze te behouden is, ook als er meer 
rijstroken moeten komen. Wordt meegenomen als aandachtspunt. 
• Vragen over de omvang van Tiel: moet Tiel wel groeien? Tegelijkertijd wordt gezegd 
dat Tiel al veel te groot is voor slechts twee uitvalswegen. De groei van Tiel is een 
keuze van het bestuur. Enerzijds in verband met de roep om woningen, anderzijds in 
verband met het in stand houden van de voorzieningen van Tiel. 
• Met al deze oplossingen is er nog geen garantie op de toevoer naar de A15. Door de 
files los je niks op. De A15 is een Rijksaangelegenheid. Echter alle alternatieven zijn 
op dezelfde wijze beoordeeld op de huidige capaciteit van de A15.
 
Bron: Gemeente Tiel

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 4 + zeven = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >