Actie -
woensdag 10 januari 2024 |
|
U heeft het waarschijnlijk al opgemerkt: langs de provinciale weg hangen grote spandoeken met de
tekst: 'Geen extra asfalt hier, Passewaaij verdient een eigen ontsluitingsweg.'
Al jaren wordt er gesproken over een derde noodzakelijke ontsluitingsweg voor de wijk Passewaaij,
wat tevens een derde noodzakelijke ontsluitingsweg voor Tiel betekent. Dit is essentieel voor een
vlotte en veilige verkeersdoorstroming, alsmede voor de veiligheid van de bewoners van Passewaaij
in geval van noodsituaties. Dagelijks staan de bewoners van Passewaaij in de file, en het verkeer
veroorzaakt aanzienlijke overlast voor de bewoners langs de rondweg Passewaaij en sluipverkeer op
de Lingedijk / Lingeweg in Wadenoijen. Dit brengt ook onveilige situaties voor fietsers met zich mee.
Daarnaast geeft dit vertraging voor de hulpdiensten. Kortom, die derde ontsluitingsweg voor Tiel is
echt noodzakelijk! De belofte voor deze weg werd gedaan aan de bewoners van Passewaaij sinds de
eerste woning daar werd gebouwd.
Het bestuur van Tiel heeft vijf mogelijke tracés voorgesteld, en schrijft hierover op hun website het
volgende: "Westelijke ontsluitingsweg
Door de groei van het aantal auto’s en nieuwe (woningbouw)ontwikkelingen wordt het steeds
drukker op de bestaande wegen naar en van onze gemeente. Voor een goede bereikbaarheid, ook in
de toekomst, onderzoeken we of we een nieuwe weg aan kunnen leggen. We noemen dit de
westelijke ontsluitingsweg.
Onderstaande redenen verduidelijken nogmaals waarom we dit onderzoek doen.
• We willen onze stad en onze dorpen goed bereikbaar houden. En sluipverkeer door het
buitengebied zoveel mogelijk voorkomen.
• We willen dat vrachtwagens van en naar de bedrijven in het buitengebied zo weinig mogelijk over
de smalle wegen in het buitengebied rijden. Daardoor verbetert ook de verkeersveiligheid, met
name van fietsers, op deze wegen.
• Door een nieuwe westelijke ontsluitingsweg hoeft het verkeer van en naar Tiel tussen
Geldermalsen en Tiel-West niet meer over de A15 en de provinciale weg N834 te rijden. Daarmee
dragen we ons steentje bij aan het oplossen van de files op die wegen."
Waar zou de nieuwe weg kunnen komen?
Uit een eerder verkennend onderzoek zijn vier mogelijke tracés (routes) voor de westelijke
ontsluitingsweg naar voren gekomen:
• Een tracé door het gebied ten noorden van de spoorlijn Geldermalsen-Tiel;
• Een tracé zo dicht mogelijk tegen de zuidkant van de spoorlijn Geldermalsen-Tiel;
• Een tracé door het gebied ten zuiden van de spoorlijn Geldermalsen-Tiel, verder van de spoorlijn
af;
• Een tracé tussen buurt 8 in Passewaaij en de toekomstige buurt 9, dat verder evenwijdig loopt met
de Ophemertsestraat en de Nieuweweg.
Daarnaast onderzoeken we als ‘nulplusalternatief’ ook of het mogelijk is de provinciale weg (N834,
van en naar de A15) zo te verbeteren waardoor een nieuwe weg misschien niet nodig is.”
Op onderstaande overzichtskaart staan de tracés aangegeven.
Copyright gemeente Tiel
Tot grote verbazing heeft het bestuur van Tiel in het voorjaar van 2023 plan 1B geïntroduceerd. Dit
plan 1B houdt in dat er geen derde ontsluitingsweg komt, maar dat de provinciale weg wordt
verbreed tot vier rijstroken vanaf snelweg A15 (McDonald's) tot aan de rotonde bij de Berenkuil. Dit
plan is tot op heden niet openbaar vermeld op de website van de gemeente. Dit plan 1B zou leiden
tot een snelweg van de ene file naar de andere, de reistijd tussen Passewaaij en de A15 wordt niet
verbeterd met dit alternatief, de inwoners van Tiel en vooral Passewaaij staan nog steeds in de file.
De aanleg van alternatief zal ook veel verkeershinder opleveren voor minimaal 1 jaar, maar
waarschijnlijk langer. Belanghebbenden werden pas in oktober 2023 geïnformeerd tijdens een
bijeenkomst, waarbij een groot deel niet eens was uitgenodigd. Tijdens een tweede besloten
bijeenkomst met een kleine groep mensen, samengesteld via loting uit een kleine groep mensen
aangewezen door de gemeente, werd het voorgestelde plan gepresenteerd door Ingenieursbureau
Movares. Tijdens deze bijeenkomst werd duidelijk dat meerdere bedrijven en woningen zouden
moeten verdwijnen vanwege dit plan en dat er geen draagvlak is voor plan 1B.
Uiteindelijk moeten we ons afvragen: is dit wel een goed plan?
- De verkeersopstopping zal nog steeds bestaan richting de rotonde bij de Berenkuil. Wij staan nog
steeds in de file.
- De rondweg van Passewaaij zal nog steeds zware verkeersoverlast ervaren, vooral wanneer de
nieuwe wijk in Passewaaij gereed is.
- Het sluipverkeer op de Lingedijk in Wadenoijen zal toenemen.
- Er zal meer overlast zijn van geluid en luchtvervuiling voor de bewoners van Kapel-Avezaath,
Thedingsweert en de wijk Rauwenhof.
- Er is nog geen milieukundig onderzoek uitgevoerd, dus de geschatte kosten zijn niet
gerechtvaardigd.
- De kosten van dit plan en zelfs de exacte indeling zijn nog niet duidelijk gemaakt door
Ingenieursbureau Movares.
- Bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen op de Betuwelijn of met een schip op de Waal, zitten de
inwoners van Tiel als ratten in de val, een echte 3e ontsluitingsweg is daarvoor de enige goede optie.
Begin februari zal de gemeenteraad van Tiel op advies van de wethouder een besluit nemen over
welk tracé verder onderzocht zal worden. Dit zal de koers bepalen voor welk plan uiteindelijk zal
worden uitgevoerd.
Wij hopen dat er een verstandige keuze wordt gemaakt en dat optie 3, 4 of 5 wordt gekozen: een
echte derde ontsluitingsweg die om Wadenoijen heen loopt, in plaats van erdoorheen.
Indien de gemeenteraad kiest voor optie 1B, wat vier rijstroken op de provinciale weg inhoudt,
kiezen zij voor een ondoordacht, kostbaar plan dat geen problemen oplost. Dit plan neemt de
veiligheid van de bewoners van Passewaaij en omgeving niet serieus en brengt meer 'sluipverkeer'
en daarmee geluidsoverlast en vervuiling voor de inwoners van Kapel-Avezaath, Rauwenhof,
Thedingsweert en natuurlijk Passewaaij met zich mee. Bovendien zal de verkeerssituatie voor
fietsers in het buitengebied niet veiliger worden.
Wat kunt u doen:
• Praten erover, informeer iedereen. Velen in Kapel-Avezaath, Wadenoijen, Rauwenhof en
Passewaaij zijn niet op de hoogte. De gemeente heeft de informatie weliswaar openbaar gemaakt,
maar plan 1B staat niet vermeld en in het drukke leven van mensen kan deze belangrijke informatie
gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Het laatste nieuws kunt u lezen op onze website
www.nee834.nl
• Benader uw vertegenwoordiger in de gemeenteraad ze zitten er immers namens ons allemaal.
• Op 31 januari aanwezig zijn bij de informatieve commissie vergadering op het gemeentehuis in
Tiel, om 19:30 uur.
We hebben nog ongeveer 3 weken de tijd, dus laat uw mening horen.
www.nee834.nl
Reacties:
De gemeente heeft haar voorkeurstracé naar buiten gebracht; 5.
Dus Avezaath jullie kunnen gerust zijn.
Nico- 19-05-2024 |
We willen weg van de Provincialeweg, verhuizen, maar de besluitloosheid van de gemeente maakt dit onmogelijk. Hoelang worden we nog gedwongen om in een huis te blijven die we willen verkopen?
De verbreding niets oplossen, alleen meer files veroorzaken. Bij calamiteiten kunnen de bewoners van Passewaay alsnog niet vluchten.
E. Leon- 17-05-2024 |
Geef passewaaij een extra uitgang uit de wijk om het verkeer te spreiden. Verbreden van de N834 geeft alleen maar nog meer verkeer in een bepaald deel van Passewaaij en daardoor voor die bewoners nog meer overlast. Waarom moet de verkeershinder maar aan 1 kant van de wijk gedragen en gevoeld worden? Verbreden geeft nog meer kans op files aangezien de toegang naar de A15 niet veranderd en daar nu ook al steeds files staan. Een 2e ontsluitingsweg geeft zowel spreiding in de wijk als op de A15. Een win win situatie lijkt mij. Deze ontsluitingsweg had al gemaakt moeten worden toen ze Passewaaij gingen uitbreiden, dan was het nu geen discussie geweest. Een juiste afvoer van verkeer uit een wijk hoort net zo goed bij een omgevingsplan als alleen maar mooie huizen intekenen.
Danielle- 06-05-2024 |
Het verbreden van de N834 heeft totaal geen meerwaarde. Passewaaij moet een ontsluitingsweg krijgen omdat je de wijk niet uit kunt als de Schaarsdijkweg dicht is door wat voor reden dan ook. Eerdere situaties waren al duidelijk dat het verkeer helemaal vastloopt in de wijk zelf en ook de A15. Dus NIET breder maken maar een ontsluitingsweg die er al lang had moeten liggen natuurlijk.
De vorige wethouder is denk ik bezig geweest met zich zelf ipv bereikbaarheid van de Tiel en Passewaaij.
Gertjan- 06-03-2024 |
Geen verbreding van n834 naar 4 rijbanen. Geeft alleen verschuiving van het probleem s’ochtends kan oprit van de A15 de drukte niet aan. meer file op de A15 ( nog langere file van Nijmegen richting Rotterdam en s’avonds komt er teveel verkeer op de Berenkuil aan waardoor deze vastloopt.
Edo Huisman- 27-02-2024 |
3e ontsluiting Passewaaij moet er komen. Verbreden naar 4 banen n834 geeft alleen verschuiving van problemen. s’ochtends kan de oprit van de A15 de drukte niet aan ( nog langere file op de A15 vanaf Nijmegen komend) en s’avonds kan de rotonde bij de berenkuil de grotere aanstroom niet verwerken.
EHM- 26-02-2024 |
In 1992 is in dorpshuis "De Avezathen" in Kerk Avezaath een nieuw ontwerp Bestemmingsplan Buitengebied gemeente Tiel gepresenteerd; Groot Wadenoijen.
Het betrof een plan om 10.000 woningen te bouwen ten westen van Passewaaij, ten noorden van de Ophemertsestraat en ten zuiden van de Bommelweg, tot aan de Nieuweweg. 3 x zo groot dus als Passewaaij nu!!!
Alle woningen en straten stonden al ingetekend. Hier moet dus al een architectenbureau naar hebben gekeken!!
Er kwam veel verweer op.
"Oeps, foutje bedankt!!" Was niet de bedoeling, volgens diezelfde gemeente.
Nooit meer iets over gehoord.
TOT het plan MER uit kwam.
Hierin staat een zin dat de plannen "Groot Wadenoijen" en "Over Linge" niet mee waren genomen in het onderzoek omdat de plannen nog "te vaag" waren. (lees maar eens na)
Hoe komen ze aan deze info??
Dit moet door iemand van de gemeente zijn ingefluisterd. Dit houdt al in dat de gemeente hier nog steeds van weet/mee bezig is.
"Over Linge" blijkt trouwens Kapel Avezaath te zijn na info. Dus ook daar zijn kennelijk al plannen om (veel) woningen te bouwen.
Natuurlijk wordt er nu (nog) niets over naar buiten gebracht. Politiek noemen ze dat.
Eerst maar eens een weg leggen en dan kunnen we daarna makkelijker door met de plannen voor "Groot Wadenoijen".
1 x raden waar de nieuwe ontsluitingsweg gaat komen en NEE, dat wordt NIET de verbreding van de Provincialeweg!!! en NEE, dat wordt niet 2 (want te ver weg voor de nieuwe bouw en te dicht op Wadenoijen) en NEE, niet 3 (want te duur).
Uiteindelijk vermijdt je met de laatste 2 opties sluipverkeer door Wadenoijen en heb je geen drukte meer op de Provincialeweg. Hier komen dan alleen nog auto's die richting Nijmegen/Arnhem/Rhenen gaan. Daarnaast liggen de laatste 2 opties precies langs de nieuw te bouwen wijk "Groot Wadenoijen".
Win/Win??
Maar ik weet het niet. Ik denk dit alleen maar.........
Naam bekend bij de redactie - 28-01-2024 |
Ik ben tegen de verbreding tot de Berenkuil.
Geer van Veldhuizen- 26-01-2024 |
De rondweg moet echt rond worden met een extra ontsluiting want nu voelen wij ons onveilig als er een calamiteit zou zijn. Waar moeten we dan heen als iedereen dezelfde flessenhals inrijdt.
F Ingen- 25-01-2024 |
Verbreden geeft alleen maar meer files naar centrum, ziekenhuis en Passewaay. Bij evacuaties kan niemand de wijk uit. Er moet een derde ontsluitingsweg komen.
MH- 23-01-2024 |
32 jaar geleden bij betrekken woning Passewaaij werd een 3e ontsluitingaqeg voorgelegd. Ongelooflijk dat na jaren
1.100 bewoners Wadenoijen nog steeds
9.400 Passewaaijers dwars liggen.
Gemeente Tiel. Open ogen. Verhouding is toch compleet zoek !
A v Empel - 11-01-2024 |
De ontsluiting rondweg moet er gewoon komen het verbreden gaat niet werken neemt alleen maar file druk toe is nu al erg
Sjl Maes- 11-01-2024 |
Reageren:
Terug naar de vorige pagina >